Data cursus februari

aandacht

Wil je ook leren je aandacht
te ontwikkelen…?


De data
voor de cursus, startend in februari zijn bekend.

  • 26-02-2015;     sessie 1
  • 05-03-2015,     Vervalt
  • 12-03-2015;     sessie 2
  • 19-03-2015,     sessie 3
  • 26-03-2015,     sessie 4
  • 02-04-2015,     Vervalt
  • 09-04-2015,     sessie 5
  • 16-04-2015,     sessie 6
  • 23-04-2015,     sessie 7
  • 30-04-2015,     sessie 8

Dag: donderdag
Tijdstip: 20.00-22.30 uur
Locatie: Bodywork Sportstudio
Kapellerlaan 50 te Roermond

Voor wie?
Deze training is geschikt voor iedereen die interesse heeft in een stuk verdieping en meer inzicht in zichzelf.
Voorwaarde is dat je bereid bent om dagelijks te oefenen.
Wat kan het je opleveren?
Jezelf (nog) beter leren kennen, meer rust, (beter) leren omgaan met moeilijke gedachten en/ of gevoelens, omgaan met stress/ stressgerelateerde klachten, acceptatie en loslaten, vriendelijk zijn naar jezelf.

Klinkt dit interessant?  Je kunt je aanmelden middels onderstaand formulier. Je mag me natuurlijk ook mailen voor meer informatie. Hopelijk tot ziens!

*** NEWSFLASH…!! ***

Sukha Open

 

 

 

 

 

 

 

Een nieuw jaar vol nieuwe kansen en mogelijkheden is aangebroken… Zo ook voor  “Be More Mindful” en mij!
*** 2015… Bring it on…! ***
Vanwaar mijn grote enthousiasme….? Omdat ik bezig ben met een paar hele leuke en spannende uitdagingen… waar eenieder binnenkort van kan meegenieten…!

Vanaf 23-01-2015 zal ik bij PURA (Pilates, Bodybalance en Yoga) aan de slag gaan met kinderyoga!
Dit zal ik samen gaan doen met mijn collega Sarah Caris op vrijdagmiddag van 15.30-16.30 uur in de ECI te Roermond.
Leeftijd: 4-12 jaar
Sleutelwoorden: fun, ontspanning, bewustworden, energie en creativiteit.

Voor meer informatie en aanmeldingen verwijs ik jullie naar de website van PURA: www.puraleven.nl. Of kunnen jullie een mail sturen naar: kinderyoga@purayoga.nl

Verder zal ik samen met de eigenaresse van PURA, Wieneke van der AA ,een cursus mindfulness & yoga voor tieners gaan verzorgen.
De cursus zal begin april van start gaan op donderdagavond 17.30-18.45 uur in de ECI. Meer informatie volgt snel!

En last but zeker not least zal er na de carnaval, bij voldoende aanmelding, ook weer een reguliere mindfulness training plaatsvinden op donderdagavond 20.15-22.45 uur, bij Sportstudio Bodywork te Roermond.

Ben je zelf geïnteresseerd  of weet je nog iemand?
Vragen stellen en/ of jezelf aanmelden kun je via de site of via de facebookpagina doen.  Of stuur me een mailtje op: manontonnaer@bemoremindful.nl

Hopelijk tot gauw!


 

 

DE HERFST…

De herfst is een tijd van loslaten en inkeer.
De bomen tonen ons hierin het voorbeeld. Het afgeven van de vruchten, het laten vallen van de bladeren, de wind, de regen; alles draagt er toe bij om straks, in de winter, te herstellen, energie te verzamelen, om in het voorjaar weer tot volle bloei te komen.
Maak tijd voor jezelf, in ieder seizoen, maar ook zeker in de herfst. Laat de wind dansen door je haren, maak wandelingen door het bos, stamp met je laarzen in de plassen om je vervolgens te koesteren aan het vuur, stil te worden en nieuwsgierig te zijn naar wat zich aandient, nieuwsgierig naar dat wat aandacht vraagt in jou.
Geef jezelf de gelegenheid je eigen antwoorden te vinden of om simpelweg te genieten van wat is

Herfst

 

Wereld dierendag…

~ WAT MENSEN KUNNEN LEREN VAN DIEREN ~

Ik heb twee heerlijke poezebeesten.
Jolene een nuffige en eigenwijze, maar vreselijk lieve dame van 10 jaar. En Pixie een jong katje van ongeveer anderhalf jaar met een wereldse instelling en een hartje van goud. Jolene is een huiskat, die gezellig de hele dag tegen me aan kletst, me achterna loopt en het liefste op mij of m’n laptop zit. Terwijl Pixie liever de hort op is, op avontuur gaat en weer binnen komt waaien, na een wilde nacht, om even bij te tanken… Het liefst ligt zij dan overigens ook bovenop me.
Beide katten zijn ‘aan komen lopen’, wat maakt dat ik denk dat wij absoluut bij elkaar horen en zij mij hebben uitgekozen en ik hun ;) al deel ik Pixie eerlijkheidshalve met m’n buurvrouw (de buuf), ze woont bij ons allebei (en waarschijnlijk heeft ze ook nog wat reserve adresjes…)
Het verschil in karakter van beide katten is enorm en gaat niet altijd even goed samen, wat het soms best tot een uitdaging maakt… Meestal is e.e.a. geen probleem, omdat ze twee verschillende levens leiden. Echter onze Pixie is gisteren gesterriliseerd (och gossie…) en  moet een weekje (!) binnen blijven en officeel 10 dagen (!) zo’n plastic kapje om…. Over uitdagingen gesproken…

Deze situatie is weer eens een mooi leermoment voor mij, op allerlei vlakken. Verschillende vragen passeren de revue: Waarom voel ik me schuldig? (het is vandaag ten slotte wél dierendag…) Waarom twijfel ik of ik het wel goed doe? Wat zegt dit over mij? Wat moet ik ermee? Moet ik er überhaupt iets mee…etc. Al mijmerend (en knuffelend!) gaat deze zaterdagochtend over in de zaterdagmiddag.
Naast het feit dat ik me bewust ben dat ik van deze situatie leer, valt het me tevens op dat ik zoveel van deze beessies leer…! Niet alleen vandaag maar ook op zoveel andere momenten.

–           Onvoorwaardelijke liefde; ookal doe ik het kapje om, te kruipt wel al spinnend bij mij op schoot en geeft me kopjes,
–           Leven in het hier&nu en het nemen zoals het is; zelfs met een kapje om, of in mijn geval bijvoorbeeld bij de tandarts wanneer m’n verstandskies wordt getrokken,
–           Kameraadschap; niks heerlijkers om samen op de bank te liggen, te knuffelen en ‘gewoon te zijn’,
–           Vertrouwen op je instinct/ intuitie; wanneer Jolene Pixie weer eens achterna zit, is ze haar altijd een stapje voor… en in mijn geval veelal in mijn werk; mijn gevoel zit er nooit naast,
–           De tijd nemen om te relaxen; hobby nummer 1 voor katten en in mijn geval erg belangrijk om balans te houden in m’n drukke leven.
–           Beweging; katten bewegen van nature… voor mij een kleine reminder om wat vaker op de fiets te stappen in plaats van de auto te nemen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan…!

Wat mij betreft een mooi moment van bezinning vandaag op dierendag. En daarnaast ook een moment van dankbaarheid!! Want ik heb er toch maar mooi twee (poeze)vriendinnen aan overgehouden én een heel fijn contact met m’n lieve Buuf.

 

Pixie keuken Pixie kapje Pixie en ik Jolene Jolene en ik Jo en Pix 2 Jo en Pix 1

Mindfulness & Sport

Soms zijn mensen verrast over een link tussen mindfulness en sport, maar deze link is voor de hand liggender dan op het eerste gezicht lijkt.

Mindfulness wordt al geruime tijd toegepast in de sportwereld. Amerikaanse Olympische sporters gebruiken het al jaren. Ook is daar Jonny Wilkinson, die het zeer succesvol toepaste om zijn focus te trainen voor Engeland de Rugby World Cup en won. Maar niet alleen individuele sporters passen het toe. De beroemde LA Lakers zitten en mediteren samen, als een team, voor iedere wedstrijd.

Dus ik denk dat het meer de vraag is ‘wanneer‘ dan ‘óf‘ het gemeengoed wordt als onderdeel van ieders gezondheidsbevordering. Immers, de kwaliteiten die ontwikkeld worden bij meditatie, zijn dezelfde kwaliteiten waar men in het sporten van profiteert.
In meditatie zoeken we naar een balans tussen moeiteloze ontspanning en gerichte aandacht. Denk aan Roger Federer, Usain Bolt, Lionel Messi en je ziet dat zij deze balans in overvloedige mate bezitten.

Maar het helpt ook om andere kwaliteiten te cultiveren, zoals concentratie, ruimtelijk inzicht, mentaal uithoudingsvermogen, pijn management, enzovoort. We presteren op ons best wanneer we IN het huidige moment zijn. Dus iedere keer dat onze geest afdwaalt, lijdt onze prestatie daaronder. Om die reden is het zo belangrijk om deze kwaliteiten te ontwikkelen.

Maar natuurlijk is dit alles niet alleen tijdens het sporten belangrijk. Spieren groeien en worden sterker als we rusten, niet terwijl we trainen. Het is dus belangrijk om genoeg van de juiste soort rust te krijgen. Meditatie helpt je te ontspannen, en onderzoek heeft aangetoond dat het ook de kwaliteit van de slaap verbetert.

Daarbij reduceert meditatie stress, het vermindert de productie van cortisol, adrenaline en andere potentieel schadelijke stoffen in ons lichaam. Stoffen die  zorgen voor een verhoogde spierafbraak en vetopbouw – twee zaken die veel mensen willen voorkomen…

Maar voor mij is het grootste en meest belangrijke voordeel van meditatie in relatie tot trainen perspectief. Meditatie helpt je om je motivatie te scherpen voor de training, om een gezonde balans in het trainen te handhaven, om te weten wanneer je door kunt drukken en wanneer je je even in moet houden. En met deze drie zaken stevig verankerd, maak je niet alleen je sportieve doelen haalbaar, maar geniet je ook van de reis om ze te bereiken,

Andy Puddicombe

Dit bericht is een vertaling van een deel van een artikel uit Tricycle, Engelstalig Boeddhistisch kwartaalblad. 

Bezoek de site van Tricycle

Bron: http://leef.inaandacht.nl/mindfulness-en-sport/

 

Op zoek naar meer informatie over dit onderwerp? Wellicht vind je onderstaand boek dan interessant!
Vanuit de mindfulness en sportpsychologie wordt in dit boek op een praktijkgerichte, down to earth manier beschreven van omgaan met het mentale deel van de sport. In de taal van de sporter, met praktijkvoorbeelden. 

 

Negatief versus positief denken

Ik heb zojuist een enorm leuk artikel gelezen op:
http://sochicken.nl/negatieve-gedachten…!

Het is vast voor iedereen herkenbaar: negatieve gedachten.
Zeker na een heerlijke zomer(vakantie)… op de maandag dat je weer voor het eerst aan het werk bent, zoals bij mij vandaag. Al kan ik oprecht zeggen dat het reuze mee viel, (ik heb dan ook een enorm leuke baan), maar ik ben ook benieuwd naar morgen… ;)

Hoe ga je om met (een) negatieve gedachten(spiraal)? Positief denken is het antwoord, al is dit soms makkelijker gezegd dan gedaan… Maar ook hierbij geldt, zoals bij zoveel zaken: oefening baart kunst!
Wanneer je iets wil veranderen aan jezelf, zoals bijvoorbeeld een oude, hardnekkige gewoonte, die niet (meer) helpend is dan begint dit proces bij het herkennen van deze oude patronen. “Don’t be to hard on yourself” wanneer iets niet meteen lukt om het anders te doen, maar geef jezelf juist een compliment wanneer je  hebt opgemerkt dat je in een oude valkuil stapt…! Dat is HET moment waarop je al iets verandert…!

 

Bij deze het artikel dat ik jullie zeker niet wil onthouden, dus ENJOY!

“Ja maar… het regent…
Positief omgaan met negatieve gedachten – 13 Tips

Nee, je bent niet de enige die regelmatig wordt meegesleept in een negatieve gedachtenspiraal. Negativiteit is verslavend, en daarom blijven zoveel mensen erin hangen. Hoe kun je jezelf lostrekken van die negativiteit? Wij hebben tips!
Je gedachten bepalen je gevoel
Weet je waar gevoelens vandaan komen? Precies, van gedachten. Jij denkt iets en vervolgens ontstaat er een gevoel. Jij denkt negatieve gedachten en je wordt gevuld met een gevoel van angst. Je denkt leuke gedachten, en plotseling voel je je een stuk beter.

Je wilt je goed voelen. Maar het is zo lastig om je gevoel te veranderen. Het is echter bijzonder makkelijk om je gedachten te veranderen. Door negatieve gedachten liefdevol uit je hoofd te zetten zul je je dus een stuk beter voelen!

Je negatieve gedachten ontgroeien
Negatief denken is makkelijk. Het is voor veel mensen de standaardmodus wanneer er iets vervelends zou kunnen gebeuren. Er kunnen namelijk veel dingen mis gaan in het leven, en hier op voorhand over nadenken geeft soms een gevoel van controle. Het is makkelijk om met negativiteit te reageren, simpelweg omdat je het gewend bent.

Negatief denken is als ongezond eten. Het is makkelijk, het is bevredigend en het voedt je niet. Het geeft je even een goed gevoel, en op de lange termijn een slecht gevoel (en een rimpelige huid).

Het is een gewoonte die je niet dient. Een gewoonte die je, als je je leven echt wilt verrijken, stap voor stap kunt afleren. Want hoe meer positieve gedachten jij toelaat, des te beter je je zult voelen.

Je houdt jezelf niet voor de gek
Positief denken heeft geen positief imago. Het is gekaapt door de Amerikaanse ‘geluksindustrie’, en als oplossing opgegooid voor alle problemen. Veel mensen denken daarnaast dat het sturen van je gedachten betekent dat je de realiteit uit het oog verliest. Dat positieve denkers in een droomwereld leven, en dat hún gedachten wél echt zijn. Ze laten zich leiden door negatieve gedachten, en noemen zichzelf vervolgens ‘realist’.

Realiteit bestaat niet. Realiteit is altijd persoonlijk, altijd gekleurd, altijd anders dan de realiteit van een ander. Ieder mens heeft een andere kijk op het leven. Jij zegt: “Het is verschrikkelijk dat ik ontslagen ben.” Ik zeg: “Het is ook wel fijn. Word je eindelijk gedwongen om iets te zoeken waar je wél gelukkig van wordt!” Wie heeft gelijk? Wat is realiteit?

Goed en slecht zijn relatief. Alles is relatief. Het enige dat je zeker weet is dat het leven onderhevig is aan oorzaak-gevolg. Positief denken maakt je gelukkiger, succesvoller, vrolijker en socialer. Het helpt je makkelijker door het leven te glijden en er meer van te genieten. Het is niet de oplossing voor al je problemen. Het is wel een krachtig gereedschap richting een bewuster leven.

Zo buig je je negatieve gedachten om
Wil je je negatieve gedachten ombuigen in positieve gedachten? De volgende tips helpen je op weg:

  1. Gebruik positiviteit voortaan als de standaard reactie. Besluit om in de basis positieve gedachten te denken.
  2. Laat een belletje rinkelen zodra je in een negatieve spiraal bent beland. Herinner jezelf eraan dat dit niet is wat je wilt, en stop ermee. Richt je aandacht op iets anders.
  3. Stop negatieve gedachten samen met iemand die je regelmatig ziet. Zoals een collega, je partner of een huisgenoot. Zo kun je elkaar ‘betrappen’ op negativiteit.
  4. Relativeer. Houd het leven luchtig. Het is zo makkelijk om medelijden met jezelf te krijgen en jezelf aan te stellen. Maak je niet druk. Lach en ga verder.
  5. Zoek naar een vast moment waarop je voortaan positieve gedachten wilt ervaren. Bijvoorbeeld voordat je naar bed gaat, terwijl je doucht, tijdens het uitlaten van de hond of je dagelijkse wandeling naar het station. Maak dit korte momenten waarop je je dankbaar en tevreden voelt.
  6. Je kunt een negatieve spiraal doorbreken door op je ademhaling te richten. Blijf bewust ademhalen totdat je hoofd stil wordt. Dwaal je af? Breng je aandacht zodra je dit beseft dan weer rustig terug naar je ademhaling.
  7. Zoek naar de positieve kanten van gebeurtenissen die je normaal gesproken als negatief ervaart.
  8. Laat de concepten ‘goed’ en ‘slecht’ los. Goed en slecht bestaan niet. Er bestaat alleen ‘wenselijk’ en ‘onwenselijk’, of ‘wat ons dient’ en ‘wat ons niet dient’. En deze waarden zijn voor ieder mens anders. Zwart/wit (goed/slecht) denken dient je niet wat mij betreft. Alles heeft twee kanten, soms heeft een gebeurtenis wel twintig kanten. Wie bepaalt wat goed is en wat slecht is?
  9. Leer de schoonheid te zien in dingen die je normaal gesproken als vervelend, saai, lelijk of onprettig ervaart. Ga ervan uit dat alles schoonheid in zich heeft, en ga ernaar op zoek. Zodra je deze schoonheid vindt heb je geen reden meer om negatief te zijn.
  10. Besef dat gevoel je niet overkomt. Soms wel, maar meestal niet. Het wordt gevormd door je gedachten. Voel je je niet gelukkig? Verander dan je gedachten.
  11. Straf jezelf niet als je negatieve gedachten ervaart. Je doet het niet fout. Je bent aan het leren, je groeit! Het is geweldig dat je je eigen gedachten opmerkt, dat is een essentiële stap. Ik kijk ook weleens terug op een avond waarop ik lekker heb zitten zaniken. Dan voel ik me niet fijn, maar ik weet dat ik nog aan het leren ben. Ik weet dat er een tijd zal komen dat ik me niet meer zal laten meeslepen in negatieve gesprekken. Er zal een tijd komen dat ik simpelweg niet meer zeur. Nu nog wel, en dat vind ik niet erg. Er wordt aan gewerkt, dat is wat ik het belangrijkst vind.
  12. Probeer de negatieve gedachten van andere mensen om te buigen door ze liefdevol te laten zien dat het leven ook best leuk is. Dat er ook positieve kanten zitten aan iedere gebeurtenis.
  13. Besef dat je problemen kunt hebben en toch positief kunt zijn. Dat je op sterven kunt liggen, en tóch positief kunt zijn. Zodra je echt beseft dat negatief denken je niet dient heb je geen reden meer om eraan mee te doen. Ongeacht de situatie.

Negatieve gedachten zijn niet slecht. Ze zijn wat ze zijn, en ze helpen je niet om gelukkig te zijn. Door je negatieve gedachten positief te benaderen kun je je gedachtenpatroon veranderen. Door anders te denken zul je anders gaan leven. Met meer vertrouwen, rust, positiviteit en liefde.

Het leven is niet zo ellendig als je brein je soms wil doen geloven. Het leven is wat jij ervan maakt. Tijd dus om er iets moois van te maken”.

positive thinking

WORKSHOP MINDFULNESS…!

Na de zomervakantie is het weer zo ver… een workshop Mindfulness, georganiseerd door Be More Mindful.
Jouw kans om vrijblijvend kennis te maken met Mindfulness.
Datum: zaterdag 06 september 2014
Tijdstip: 11.30-13.30 uur

Kosten: 2,50 euro
Locatie: Sportstudio Bodywork
Adres: Kapellerlaan 50, 6041 JD te Roermond

 

remember yesterday...

 

 Wat kan Mindfulness voor jou betekenen?
Voel, ontspan, ervaar, ontdek en word nieuwsgierig…!

 

Be More Mindful op de Sjommelmert in Roermond

Be More Mindful op de Sjommelmert in Roermond…!

Samen met mijn collega’s van Sportstudio Bodywork een gezellige (werk)dag gehad op de jaarlijkse Sjommelmert…!
Beate, Steve, Roos, Monique en Michelle… bedankt voor jullie hulp, de fijne samenwerking en de leuke dag!!

sjommelmertfotofoto 5foto 4foto 3foto 2foto 6

Remember yesterday, dream of tomorrow, but live more today