Mindfulness & Sport

Soms zijn mensen verrast over een link tussen mindfulness en sport, maar deze link is voor de hand liggender dan op het eerste gezicht lijkt.

Mindfulness wordt al geruime tijd toegepast in de sportwereld. Amerikaanse Olympische sporters gebruiken het al jaren. Ook is daar Jonny Wilkinson, die het zeer succesvol toepaste om zijn focus te trainen voor Engeland de Rugby World Cup en won. Maar niet alleen individuele sporters passen het toe. De beroemde LA Lakers zitten en mediteren samen, als een team, voor iedere wedstrijd.

Dus ik denk dat het meer de vraag is ‘wanneer‘ dan ‘óf‘ het gemeengoed wordt als onderdeel van ieders gezondheidsbevordering. Immers, de kwaliteiten die ontwikkeld worden bij meditatie, zijn dezelfde kwaliteiten waar men in het sporten van profiteert.
In meditatie zoeken we naar een balans tussen moeiteloze ontspanning en gerichte aandacht. Denk aan Roger Federer, Usain Bolt, Lionel Messi en je ziet dat zij deze balans in overvloedige mate bezitten.

Maar het helpt ook om andere kwaliteiten te cultiveren, zoals concentratie, ruimtelijk inzicht, mentaal uithoudingsvermogen, pijn management, enzovoort. We presteren op ons best wanneer we IN het huidige moment zijn. Dus iedere keer dat onze geest afdwaalt, lijdt onze prestatie daaronder. Om die reden is het zo belangrijk om deze kwaliteiten te ontwikkelen.

Maar natuurlijk is dit alles niet alleen tijdens het sporten belangrijk. Spieren groeien en worden sterker als we rusten, niet terwijl we trainen. Het is dus belangrijk om genoeg van de juiste soort rust te krijgen. Meditatie helpt je te ontspannen, en onderzoek heeft aangetoond dat het ook de kwaliteit van de slaap verbetert.

Daarbij reduceert meditatie stress, het vermindert de productie van cortisol, adrenaline en andere potentieel schadelijke stoffen in ons lichaam. Stoffen die  zorgen voor een verhoogde spierafbraak en vetopbouw – twee zaken die veel mensen willen voorkomen…

Maar voor mij is het grootste en meest belangrijke voordeel van meditatie in relatie tot trainen perspectief. Meditatie helpt je om je motivatie te scherpen voor de training, om een gezonde balans in het trainen te handhaven, om te weten wanneer je door kunt drukken en wanneer je je even in moet houden. En met deze drie zaken stevig verankerd, maak je niet alleen je sportieve doelen haalbaar, maar geniet je ook van de reis om ze te bereiken,

Andy Puddicombe

Dit bericht is een vertaling van een deel van een artikel uit Tricycle, Engelstalig Boeddhistisch kwartaalblad. 

Bezoek de site van Tricycle

Bron: http://leef.inaandacht.nl/mindfulness-en-sport/

 

Op zoek naar meer informatie over dit onderwerp? Wellicht vind je onderstaand boek dan interessant!
Vanuit de mindfulness en sportpsychologie wordt in dit boek op een praktijkgerichte, down to earth manier beschreven van omgaan met het mentale deel van de sport. In de taal van de sporter, met praktijkvoorbeelden. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>